Over mezelf

Hallo!

Mijn naam is Lotte De Cremer, afgestudeerd in 2015 als logopediste aan de Katholieke Hogeschool VIVES Brugge. Tijdens mijn stages deed ik ervaring op in verschillende settings met name een zelfstandige praktijk, een ziekenhuis, een revalidatiecentra, een school voor buitengewoon onderwijs,… Daar werkte ik met kinderen en volwassenen. Ik stond in voor het onderzoek en de behandeling van spraak-, taal- en leerstoornissen bij kinderen en begeleidde ook personen met neurologische spraak- en taalstoornissen.

Tijdens mijn opleiding groeide een bijzondere interesse voor het behandelen van vloeiendheidsstoornissen dus besloot ik, in het schooljaar 2015 – 2016, om het postgraduaat Specialisatie Stottertherapie bij het Centrum voor Informatie, Onderzoek en Opleiding over Stotteren (CIOOS) te volgen. Naast de specialisatie in vloeiendheidsstoornissen heb ik ook een passie voor het behandelen van rekenmoeilijkheden en -stoornissen. Hiervoor volgde ik in 2018 een intensieve bijscholingscursus. Tot slot bleek mijn interessedomein zich nog verder uit te breiden en ben ik mij beginnen specialiseren in Hanen en PROMPT. 

Het postgraduaat en de intensieve bijscholingscursussen combineerde ik met mijn werk in het Praktijkhuis te Haaltert. Op 1 januari 2019 richtte ik mijn eigen praktijk ‘Logopediepraktijk Lotte De Cremer’ te Mere op. Zowel kinderen, jongeren als volwassenen kunnen hier terecht voor een logopedisch onderzoek en de begeleiding van verschillende problematieken binnen het logopedisch werkveld. 

Tot slot ben ik erkend lid van de VVL (Vlaamse Vereniging voor Logopedisten) en worden er regelmatig bijscholingen gevolgd om op de hoogte te blijven van de nieuwe ontwikkelingen op vlak van spraak-, taal- en leerstoornissen en neurologische spraak- en taalstoornissen. In de tabel is een overzicht te vinden van de reeds gevolgde opleidingen.

2020
  • 3 – daagse Denkstimulerende GespreksMethodiek (mei/juni 2020, Studio 52 Nederland)
  • Beginnende en gevorderde spellingsmoeilijkheden remediëren op het niveau van de volledige lagere school (mei 2020, Sig Aalst)
  • Beginnende en gevorderde leesmoeilijkheden remediëren op het niveau van de volledige lagere school (mei 2020, Sig Aalst)
  • Online Workshop Optimaal en doelgericht materiaalgebruik (mei 2020, Studio 52 Nederland)
  • Online Masterclass SOD (Spraakontwikkelingsdyspraxie) (april 2020, Studio 52 Nederland)
  • Online workshop – Aan de slag met ideaLOGO Studio (april 2020, Studio 52 Nederland)
  • Webinar – rekenen op afstand (april 2020, Sig Aalst)
2019
  • PROMPT – techniek (april 2019, Sig Aalst)
  • Oro-Myofunctionele stoornissen (KWEC) (februari 2019, Gent)
2018
  • Behandelbasis bij het gevorderd rekenen (augustus/ september 2018, Sig Aalst)
  • Behandelbasis binnen de rekenwereld tot 1000 (juli 2018, Sig Aalst)
  • Intensieve bijscholingscyclus: behandelbasis bij rekenmoeilijkheden – basismodule (juni 2018, Sig Aalst)
  • Permanente vormingen vanuit Kasterlinden (november 2017 – juni 2018, Brussel)
2017
  • More Than Words® Certification Workshop (Hanen) (februari 2017, Sig Aalst)
  • Trainingscursus ‘Schrijftrein’ (januari 2017, Gent)
2016

2015

2014

  • Werkgeheugen en executieve functies: wat zijn het en hoe zijn ze te verbeteren? (april 2015, Sig Destelbergen)
  • Renfrew Taalschalen Nederlandse Aanpassing (februari 2015, Sig Destelbergen)
  • Taalpragmatiek bij kinderen: stimuleren van taalgebruik en communicatievaardigheid (februari 2015, Sig Destelbergen)
  • Differentiatie van en wisselwerking tussen neurogene taal- en spraakstoornissen (oktober 2014, Sig Destelbergen)