Vloeiendheid

Stotteren en broddelen verstoren het natuurlijke spreekritme. Stotteren uit zich in herhalingen, verlengingen of blokkades, broddelen in snel en onsamenhangend spreken. De behandeling is gericht op het toepassen van de sociaal – cognitieve gedragstherapie. Bij kinderen is ouderbegeleiding essentieel om de aanpak thuis te ondersteunen. De therapie wordt steeds aangepast aan de specifieke noden van elke persoon.

Vloeiendheid

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus feugiat urna et est laoreet euismod. Cras vitae odio euismod, aliquam augue eu, tristique neque. Nam eleifend aliquam urna, non ultricies dolor dictum ut. Proin at ornare ligula. Nulla sodales auctor risus et imperdiet. Etiam arcu turpis, ultricies at lorem vitae, commodo eleifend turpis.

Cras semper metus et felis euismod, eu suscipit tellus fermentum. Quisque tortor lorem, tincidunt nec enim eu, lacinia viverra mauris.

Stotteren

Stotteren is een spraakstoornis waarbij de natuurlijke vlotheid van het spreken onbewust verstoord wordt. Personen die stotteren ervaren een verlies aan controle over hun spraak, wat zich kan uiten in het herhalen van klanken, lettergrepen of woorden. Soms worden klanken ongewild verlengd of blokkeren de spreekspieren volledig.
De therapie bij stotteren is gebaseerd op sociaal-cognitieve gedragstherapie, een wetenschappelijk onderbouwde aanpak. Deze therapie houdt rekening met zowel zichtbare als onzichtbare aspecten van stotteren: de stottermomenten zelf, bijkomende gedragingen en de gedachten en gevoelens die met spreken gepaard gaan. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan omgevingsfactoren en situaties die stotteren kunnen uitlokken of versterken.
Omdat jonge kinderen die stotteren voortdurend communiceren met hun omgeving, is ouderbegeleiding een essentieel onderdeel van de behandeling. Ouders krijgen inzicht in het stottergedrag van hun kind en leren hoe ze op een ondersteunende manier kunnen omgaan met het spreken. Tijdens de individuele sessies is er meestal een ouder aanwezig, zodat de therapie afgestemd blijft op de beleving van het kind. De observaties uit deze sessies worden meegenomen in de oudergesprekken, zodat de aanpak thuis verder ondersteund kan worden.

Broddelen

Broddelen behoort, net als stotteren, tot de groep van de spreekvloeiendheidsstoornissen, maar het onderscheidt zich duidelijk in oorzaak en aard. Bij broddelen verloopt het spreken vaak te snel en onsamenhangend, met veel herhalingen, weglatingen en grammaticale fouten. Dit hoge spreektempo maakt het moeilijk om verstaanbaar te blijven, en kan leiden tot verwarring bij de luisteraar.
In tegenstelling tot stotteren zijn personen die broddelen zich vaak niet bewust van hun onsamenhangende spraak. Ze focussen sterk op het formuleren van hun boodschap, waardoor er onvoldoende aandacht is voor het tempo en de duidelijkheid van hun spraak. Deze zwakke interne monitoring leidt tot een laag symptoombewustzijn: de spreker beseft niet waarom hij of zij moeilijk te begrijpen is.
Omdat de omgeving merkt dat de persoon zich niet lijkt in te spannen om duidelijk te spreken, wordt broddelen soms onterecht geïnterpreteerd als luiheid of onwil. Op lange termijn kan dit misverstand leiden tot negatieve reacties, frustraties en onzekerheid bij de spreker. Logopedische begeleiding richt zich op het versterken van het symptoombewustzijn, het vertragen van het spreektempo en het verbeteren van de structuur en duidelijkheid van de gesproken taal.

Maak een afspraak

Maak vandaag nog een afspraak, samen helpen we je kind sterker te communiceren.